EU 261 specificerer EU's regler for flykompensation, som ikke kun regulerer, hvad der sker, hvis du ikke når dit tilslutningsfly på grund af forsinkelse eller aflysning, men også de penge, du har ret til at kræve bagefter. I tabellen nedenfor kan du se, om din flyrejse er omfattet af EU 261:
Jeg fløj fra en lufthavn | Med et EU-flyselskab | Med et flyselskab uden for EU |
---|---|---|
Inden for EU | Ja |
Ja |
Uden for EU | Ja |
Nej |
Reglerne gælder kun, hvis din flyvning afgår fra en lufthavn i EU med et hvilket som helst luftfartsselskab eller er fløjet til en lufthavn i EU med et luftfartsselskab, der er registreret i EU. Hvis du fløj både til og fra en lufthavn uden for EU, er du ikke dækket. Hvis du har fløjet fra et land uden for EU og også med et flyselskab uden for EU, er du heller ikke berettiget til kompensation.
Du kan kun få kompensation for en flyforsinkelse, hvis den ikke skyldes "usædvanlige omstændigheder", dvs. hvis den skyldes en årsag inden for flyselskabets kontrol, som f.eks. en mekanisk fejlEU261-forordninger. Forsinkelser på grund af vejret eller andre begivenheder, som flyselskabet ikke har kontrol over, er ikke dækket.
Stadig ikke sikkerhvad du skal gøre, hvis dit fly er forsinket eller aflyst? Henvend dig til en ekspert som Flypenge for at få hjælp. Du kan gratis udfylde en anmeldelse hos os, og vi oplyser dig om dine rettigheder som flypassager uden omkostninger for dig, også selvom du ikke er berettiget til flykompensation.
Et af de mest almindelige spørgsmål fra rejsende er: "Mit fly er forsinket - hvad er mine rettigheder? Hvor meget du kan få i kompensation for flyforsinkelse eller -aflysning afhænger af rejsens længde, og hvor længe du har været forsinket, da du ankom til din destination. Husk også, at kompensationen er pr. passager.
Flyver mindre end 1.500 km | |
---|---|
Efter 2 timers forsinkelse | Måltider, 2 gratis telefonopkald/e-mail og hotelophold og transport, hvis det er nødvendigt. |
Efter 3 timers forsinkelse | Som ovenfor samt en kompensation på 250 euro. |
Efter 5 timers forsinkelse | Refundering af hele eller dele af flybilletten, hvis den ikke bruges. |
Flyvning mellem 1.500-3.500 km | |
---|---|
Efter 3 timers forsinkelse | Pleje, 2 gratis telefonopkald/e-mail og hotelophold og transport, hvis det er nødvendigt, og en kompensation på 400 euro. |
Efter 5 timers forsinkelse | Refundering af hele eller dele af flybilletten, hvis den ikke bruges. |
Flyver mere end 3.500 km | |
---|---|
Efter 3 timers forsinkelse | Måltider, 2 gratis telefonopkald/e-mail og hotelophold og transport, hvis det er nødvendigt, og en kompensation på 300 euro. |
Efter 4 timers forsinkelse | Måltider, 2 gratis telefonopkald/e-mail og hotelophold og transport, hvis det er nødvendigt, og en kompensation på 4.500 DKK. |
Efter 5 timers forsinkelse | Refundering af hele eller dele af flybilletten, hvis den ikke bruges. |
"Hvad sker der, hvis jeg ikke når mit tilslutningsfly? Flyselskabet booker dig på det næste ledige fly. Mens du venter, har du ret til ovenstående bekvemmeligheder, og hvis din flyforsinkelse er længere end 5 timer, behøver du ikke at tage det ombookede fly. Du kan vælge at få billetten refunderet i stedet.
Flyafbestillingsrettighederne i EU 261 giver dig flere muligheder, hvis flyselskabet aflyser dit fly af årsager, som det har kontrol over. Hvis du vælger at blive ombooket til det næste afgangsfly, har du ret til bekvemmelighederne i skemaet ovenfor, mens du venter på et andet fly. Alternativt kan du anmode om refusion af billetten og en returflyvning til dit oprindelige afgangssted, især ved tilslutningsflyvninger. Yderligere kompensation afhænger af, hvor meget længere tid det tager at nå frem til din destination, og hvor langt du har rejst.
Flyselskaber afviser ofte kompensationskrav eller anerkender ikke passagerernes rettigheder. Det er her, Flypenge kan hjælpe. Vi guider dig gennem kravprocessen, og hvis flyselskabet nægter at kompensere dig, vurderer vi deres grunde til afslag.
Hvis flyselskabets begrundelse ikke lever op til EU 261-standarderne, kan vi tage din sag i retten. Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet under hele processen, og det er inkluderet i din pakke.