Det er spændende at flyve. Der er spændingen ved at lette, udsigten over landskabet i fugleperspektiv og forventningen om at besøge et nyt sted eller se venner og familie. Men flyvning kan også være stressende - især når flyselskaberne overbooker flyvninger for at øge deres fortjeneste, hvilket kun øger frustrationen.
Den gode nyhed er, at EU's flykompensationsforordning, også kaldet EU 261, giver passagerer kompensation i tilfælde af, at de bliver smidt af et overbooket fly. Det er vigtigt, at alle rejsende kender deres rettigheder, når det drejer sig om at kræve kompensation for overbookede fly - og ved, hvordan de så vidt muligt kan undgå denne situation.
Overbookede fly er faktisk ret almindelige. Flyselskaberne antager ofte, at ikke alle passagerer vil dukke op til en flyvning, så de sælger flere billetter, end der er pladser på flyet. Det hjælper dem med at dække aflysninger og udeblivelser, hvilket gør flyvningen mere rentabel. Kort sagt forsøger flyselskaberne at fylde alle sæder for at maksimere deres overskud.
Flyselskaberne bestemmer hver flyvnings "no-show rate" ud fra historiske data fra den samme rute. Hvis deres data viser, at der typisk er fire no-shows på en given rute, vil de sælge fire billetter mere, end der er pladser på flyet.
Problemerne begynder, når alle passagererne dukker op. Det resulterer i et oversolgt fly - og en mulighed for de rejsende til at kræve kompensation for overbookede fly fra flyselskabet.
Det bedste scenarie er selvfølgelig helt at undgå at blive fjernet fra et overbooket fly. Men hvis det sker, skal du sørge for at modtage et incitament, der mindst svarer til den kompensation, du ville være berettiget til for en overbooket flyvning.
I moderne flyrejser er online check-in blevet standard. De fleste større flyselskaber giver dig mulighed for at checke ind online eller via mobile enheder 24 timer før din flyrejse. Fordelene ved at checke ind så tidligt som muligt er bl.a:
At flyve på en mindre populær rute eller på et mindre populært tidspunkt på dagen kan hjælpe dig med at undgå at skulle håndtere en overbooket flyvning. Det er mere sandsynligt, at alle passagerer dukker op på populære tidspunkter, og det er mere sandsynligt, at mere populære ruter er overbookede. Prøv disse muligheder, når du flyver:
Rejsende på første klasse og business class får ofte særbehandling - det er en kendsgerning ved flyrejser. Flyselskabet har en højere fortjeneste på disse sæder, så hvis du har råd til dem, er det en god måde at sikre, at du ikke bliver smidt ud af et overbooket fly. Derudover har medlemmer af frequent flyers og rewards clubs også indflydelse. Flyselskaberne ønsker at holde disse passagerer tilfredse, så de bliver ved med at vende tilbage. Endelig kan de, hvis rejseplaner ville blive meget forstyrrede, være i stand til at overbevise flyselskabet om ikke at flytte dem. Hvis du har et tilslutningsfly eller en vigtig begivenhed, som f.eks. et dødsfald, så lad flyselskabet vide det.
Du kan også gå den modsatte vej og melde dig frivilligt til at blive forflyttet. Flyselskaberne vil næsten altid søge frivillige, før de begynder at fjerne passagerer ufrivilligt fra flyet. De tilbyder ofte belønninger, alt fra flybilletter til kontanter. Husk, at du måske kan få mere i kompensation for overbooking end det, flyselskabet tilbyder, så det er vigtigt at kende dine rettigheder.
Nogle gange er overbookede fly uundgåelige - og hvis du ikke er i stand til at følge ovenstående tips, kan du ende med at være den, der bliver fjernet. EU 261 tilbyder flere former for kompensation for overbookede flyvninger, som du bør være opmærksom på.
Hvis du bliver smidt ud af et oversolgt fly, er det vigtigt at kende dine rettigheder. Du kan vælge at få en refusion fra flyselskabet eller et nyt sæde på det næste ledige fly til din destination. Du kan også vælge at flyve til en nærliggende destination i stedet, hvis der er et fly tilgængeligt tidligere. Eventuel kompensation for overbookede fly, som du er berettiget til, når din prøvelse er overstået, påvirker ikke din billetrefusion eller ombooking - det er et separat krav.
Ud over refusion af billetten og kompensation for overbooking er flyselskabet forpligtet til at imødekomme dig i den tid, du må vente i lufthavnen. Det betyder, at de skal sørge for måltider og forfriskninger, to telefonopkald eller e-mails samt indkvartering og transport til og fra lufthavnen, hvis du er nødt til at vente natten over. Hvis flyselskabet ikke giver dig vouchers, skal du sørge for at gemme dine kvitteringer. Du kan bede dem om at refundere dig senere.
Når du når frem til din endelige destination eller vender hjem, hvis du vælger at tage imod en refusion for din billet, er det tid til at tænke pågøre krav på noget for kompensation for overbookede fly. På grund af EU 261 er det nemt at indgive et krav online, og når du går gennem et velrenommeret firma som Flypenge, betaler du ikke, medmindre du vinder.
De fleste krav under EU 261 er underlagt noget, der kaldes "ekstraordinære omstændigheder" Det betyder, at hvis årsagen til aflysningen eller forsinkelsen ikke var inden for flyselskabets kontrol, f.eks. vejret, skylder de ikke kompensation. Flyselskaberne betaler kun kompensation for forhold, som er inden for deres kontrol. Heldigvis for rejsende, der er blevet smidt ud af overbookede fly, er dette problem næsten altid flyselskabets skyld.
Men du må ikke forveksle det at blive nægtet boarding på grund af overbooking - som er flyselskabets skyld - med andre grunde til, at du kan blive nægtet boarding. Hvis du ikke har de rigtige dokumenter, f.eks. et gyldigt pas eller visum, hvis du er beruset, eller hvis besætningen mener, at du er for syg til at rejse, kan du blive nægtet boarding, og du vil ikke kunne kræve kompensation for en overbooket flyvning.
Er du blevet forflyttet fra et overbooket fly, men du er ikke sikker på, om du er berettiget til kompensation? Har du spørgsmål om det beløb, du kan kræve, eller har du brug for oplysninger om, hvordan du søger?Kontakt os i dag. Vi er altid klar til at besvare dine spørgsmål om kompensation for overbookede fly.